Alexandra Nyberg

5 månader, om smakportioner och egen barnmat

I fredags blev Sigge 5 månader, korrigerad ålder 3 månader. Han väger numera 6110g och är 59cm lång.
Äntligen håller han nacken själv även om han blir trött ganska snabbt. Han har slutat äta på flaskan och bara totalvägrar. Jag kämpar på men Sigge fortsätter att vägra... istället har vi börjat mer och mer med smakportioner och han har ätit potatis (det var ingen jättehit), morot (mycket godare) och idag palsternacka (inte lika trist som potatis men långt ifrån lika god som morot). Jag har även börjat ge honom några skedar gröt som han verkligen gillar. Han börjar bli så stor nu men det är kul att ge honom mer mat och inte bara amma. Dock har jag inte så mycket att välja på eftersom han tröttnat på att amma mer och mer och vägrar flaskan, ja.. någonting måste han ju äta.

Jag har även som mål att göra egen barnmat, hurtigt jag vet (förlåt Frida). Jaha tänker ni, hur ska det gå till om jag knappt lagar mat till mig själv? Jo, jag ska slå två flugor i en smäll. Laga mat till både mig och Sigge, då kanske jag känner mig mer motiverad!
Yeah right, det skulle ni vilja se va? Ja, låt mig få tro att det kommer bli så i alla fall, hoppet är ju trots allt det sista som lämnar människan.