Alexandra Nyberg

Tävling i söndags
I söndags var det hopptävling på hemmaplan. Corolla har ju aldrig gått så bra hemma på tävling, borta går hon mycket bättre och sköter sig perfekt, hemma blir hon hetsig och skyggar för allt och alla. På sista tiden har hon dessutom haft en energi utöver det vanliga och har bockat ordentligt när hon blir stressad eller frustrerad. Därför hade jag inga höga krva på mig själv innan tävlingen.
 
Vi hann inte mer än komma in på framhoppningen där jag tänkte skritta henne lite lugn först, det var helt omöjligt, hon studsade upp och ner så jag fick börja galoppera direkt. Hon var så spänd att hon galopperade rakt upp istället för framåt och det kändes som jag satt på en b-ponny ett tag. Det var mycket folk och lite stressig stämning och Corolla bestämde sig helt enkelt för att lämna in en avskedsansökan genom att kasta av mig. Pang bom sa det så stod jag helt plötsligt på backen istället. 
Upp igen och försöka rasta av henne alla energi mellan bocksprången. När det blev lite mindre hästar så lugnade hon sig och efter hennes lilla shownummer så höll de andra ekipagen sig på stort avstånd.
 
Väl inne på banan var hon så fin, har aldrig hoppat så bra hemma, gick som en klocka, lyssnade perfekt och jag njöt varenda stund. När det är två hinder kvar i grunden börjar Corolla hosta, frusta och snora så när vi red på sista hindret vinglade vi till och Corolla smet på sidan och fortsatte hosta. Just då blev jag besviken, men vi hoppade det igen utan problem och då såg jag att hon skummade blod ur munnen. Så fort jag kom ut från banan till Clara slängde jag mig av och knäppte upp tränset. Det visade sig vara näsblod som hon antagligen fått in i munnen och därför börjat hosta så mycket. Trist på en så otroligt fin runda, alltid är det något som ska hända. Jag är dock superglad och svävade på moln, att hon var så fin inne på banan kändes som en vinst för mig och en stor sten släppte från mina axlar. 
 
Corolla slutade blöda efter en stund och det var ingen fara med henne, antagligen sprack något ytligt blodkärl efter hennes lilla urladdning på framhoppningen.
 
Hon hoppar så otroligt bra, vår fina pärla!