Alexandra Nyberg

Recept på frallor

Här kommer receptet på frallorna:

Dinkelbullar

35 g färs jäst
1 tsk hel kummin
1 tsk hel anis
50 g smör
2 msk honung
3 dl kallt vatten
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
2 tsk flingsalt
1 dl dinkelfullkornsmjöl
1 dl grahamsmjöl
2 dl siktat dinkelmjöl
4-5 dl vetemjöl special

Ägg till pensling
flingsalt, solrosfrön och pumpakärnor


1 Smula jästen i en bunke.
2 Stöt kummin och anis i en mortel.
3 Smält smöret tillsammans med de stötta kryddorna och honung. Dra av från värmen och tillsätt kallt vatten. Häll vätskan över jästen.
4 Rosta solrosfrön och pumpakärnor med flingsalt i en torr kastrull och tillsätt degvätskan och rör om.
5 Blanda ner mjöl lite i taget och arbeta degen tills den släpper kanterna. Den ska vara lite kladdig.
6 Arbeta degen långsamt i maskin i ca 20 min (jag har ingen maskin utan arbetar med händerna, går precis lika bra).
7 Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 45 min.
8 Sätt ugnen på 200 grader.
9 Häll ut degen på mjölat bakbord och dela i 14 bitar. Jäs dem under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i ca 1 timme.
10 Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över flingsalt, solrosfrö och pumpakärnor.
11 Grädda gyllene i mitten av ugnen i ca 10 min.



Kan verka som ett "jobbigt" recept med så mycket ingredienser, men har man väl gjort det en gång så är det jätte lätt. Då har man dessutom allt hemma till nästa gång, för detta är goda frallor. Jag har själv gjort dem ett par gånger :)